Barajul Bicaz

Admirand Barajul Bicaz

In luna aprilie am vizitat statiunea Lacul Rosu, iar de acolo am pornit catre Suceava. Pe traseu am ajuns la Barajul Bicaz si Lacul Bicaz (sau Izvorul Muntelui).

Recunosc ca nu il aveam in lista de obiective, si nu stiu de ce l-am omis, dar odata ce l-am vazut am tras pe dreapta sa admiram frumusetea lacului format.

Localizare:

Barajul uneste Muntele Gicovanu de Obcina Horstei, in amonte de confluenta paraului Izvorul Muntelui cu Bistrita. Ajungeti la baraj pe drumul dintre Lacul Rosu / Bicaz si Poiana Largului / Vatra Dornei.

Odata ajuns merita sa te opresti si sa admiri peisajul format in urma barajului.

Chiar daca treci de Barajul Bicaz, pe drum vei merge de-a lungul lacului format, si pe alocuri te poti opri sa admiri peisajul.

Scurt istoric

Initial trebuia sa se numeasca Vladimir Ilici Lenin. Primul proiect a fost realizat de inginerul Dimitrie Leonida, lucrare cu care a obtinut diploma de inginer la Scoala Politehnica din Berlin-Charlottenburg. Din cauza lipsei de fonduri proiectul nu a inceput decat dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial. Constructia a fost inceputa de directia de lucrari speciale din CFR, fiind singurii cu experienta in construirea viaductelor.

Constructia Barajului Bicaz a durat 10 ani (1950-1960), iar turnarea efectiva a corpului a inceput in 1956. Seful proiectului era Alexandru Diacon, care la varsta de 25 de ani, era cel mai tanar sef de proiect din Romania. „Ma intreb ce fel de incredere trebuie sa fi avut oamenii aceia in noi, niste baieti de 25 de ani, sa ne puna sa facem ceva ce nu se stia cum se face in Romania. Nu ne-au ales dupa vreun criteriu politic, nu conta ca eram sau nu membri de partid, nu se uitau decat la ce stiai” (profesorul Diacon).

a proiect au lucrat peste 15000 de oameni, multi dintre ei fiind si detinuti, care au fost adusi la munca. Din pacate, acest lucru a dus si la aparitia multor accidente datorate lipsei de experienta dar si a conditiilor de munca.

Pentru construirea sa au fost mutati peste 18000 de oameni, unele sate au disparut in totalitate (Retes, Rapciune, Carnu), la fel si in cazul unui cimitir. Oamenii au fost mutati pe noi pamanturi cu tot cu casele acestora. In urma a ramas Biserica Hangu, care a fost ridicata in 30 de ani, fiind construita din beton armat si sine de fier de la o cale ferata dezafectata. Fiind o construcite solida nu s-a putut muta. In consecinta in 1959 a fost dinamitata, dar cand sunt perioade cu seceta foarte mare si scade nivelul lacului, se pot vedea ruinile bisericii.

Din vechiul sat Rapciuni, o constructie mai poate fi vizitata si azi. Aceasta este biserica veche, care a fost mutata in Bucuresti, si poate fi vizitata si azi la Muzeul Satului.

Monitorizare cutremure

In interiorul barajului se afla unul dintre cele mai sensibile seismografe, care inregistreaza cu acuratete miscarile tectonice ale pamantului, dar chiar si vibratiile datorate masinilor ce traverseaza barajul. Acesta a inregistrat si seismul din 2009 ce a provocat tsunami-ul din Pacific. Iar la cutremurul din 1977, barajul nu s-a miscat decat 0.02 milimetri in amonte.

Recorduri

Barajul Bicaz are o inaltime de 127 metri, fiind cel mai mare baraj de greutate de pe raurile interioare din tara. Mai inalt este doar cel de la Portile de Fier I. La data finalizarii era al 4-lea din Europa, in prezent este al 9-lea.

Monitorizare

In prezent barajul este bine monitorizat. Conform adevarul.ro daca ar avea loc un accident in cazul a 75% avariere, valul initial ar avea 60 de metri si ar parcurge distanta de 260 km pana la confluenta cu Dunarea in maxim 12 ore, unde ar ajunge la 5,4 metri. Dar o avariere a barajului este putin probabila.

Din pacate exista si o parte negativa a acestei constructii impresionante. Se poate observa formarea unui conglomerat de PET-uri si alte deseuri, a carui strat si suprafata este destul de mare. Din ce am observat, din pacate majoritatea sunt sticle de bere, din start se pot trage cateva concluzii. La aceasta situatie contribuie clar atat populatia locala, turistii cat si autoritatile.

Lacul format

Are o suprafata de 32,6 km², cu un volum de maxim 1250 milioane m³, fiind al 2-lea lac artificial ca marime din tara, si al 3-lea ca inaltime. Apa este folosita in special in hidrocentrala electrica Bicaz-Stejaru, la producerea de energie electrica.

In aceeasi perioada am vizitat si urmatoarele obiective:

Pe durata sejurului am stat cazati la Vila Gal din Lacul Rosu. Daca doriti sa va cazati in acest loc, sau in alta parte, puteti face rezervarea de pe booking, de pe acest link.

Daca ti-a placut articolul, poti da like la pagina de Facebook Viata prin Fotografie by Ana & Mihai Serban 🙂

Aparate foto utilizate

Sony A7II – Il puteti achizitiona de aici

Sony Alpha A6000 + obiectiv kit 16-50 mm + obiectiv SEL 55-210 mm – il puteti achizitiona aici

Pentru alte aparate asemanatoare consultati acest link

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *